Wednesday, April 10, 2013

Nu de monarchie nog...

Erfelijk leiderschap, we zijn er dol op. Al sinds de vroege middeleeuwen hebben verschillende Europese monarchieën de pot verdeeld onder elkaar. Ze behoren nog steeds tot die 10% die meer dan 85% van het totale bezit op de hele wereld in handen hebben. Om te vergelijken, de allerarmsten op de wereld verdelen onderling 1% van dat totale bezit , wij allemaal (want internet en een dak boven ons hoofd) delen de rest... De Monarchie is in dit land ongekend populair. Van alle Nederlanders zijn ongeveer 87% voor het behoud van de monarchie. 87%!!!  Het is dus gestegen in de laatste jaren en dat zal niet in de laatste plaats komen door het charmeoffensief (leuke blonde Argentijnse, leuke blonde kindjes, gezonde bolle wangen in de sneeuw) dat op ons wordt losgelaten. We moeten deze maand en daarna maar liefst drie keer massaal in aktie komen. Op Koningsdag moet er gesport worden, op de kroningsdag gevaren en er komt nog een groot afscheid als de huidige Majesteit de handdoek definitief in de ring gooit. Het gaat er in als koek. Er komt een koningslied ook al weet niemand precies wie dat nu gaat doen, maar over drie weken moet het af zijn...
Er komt een house-versie van het Wilhelmus...
Er komt in elke stad een evenement. Etalages, gebak, televisiereclames en tijdschriften kleuren oranje, een kleur die voor mij alleen maar als pompoenkleur in combinatie met zwarte parafernalia kan tijdens Samhain en daarna graag weer een jaar wachten. Het gaat geld kosten, bovenop wat de Monarchie ons al kost. En het wordt nog veel erger dan dit. En dit alles komt me eigenlijk al goed mijn strot uit. Mocht er iemand zijn die het rond 30 april leuk vindt om mij uit te nodigen voor een kroningsfeestje, mij in de aanloop er naar toe dood te gooien met oranje tompoezen, mokken en andere troep met de tronie van prins Pils, boeken over "de illustere Beatrix-jaren, end of an era"...spaar u de moeite! Ik ben er nu al klaar mee.



No comments: