Sunday, September 03, 2017

Omdat....

...ik toen ik klein was altijd mijn 'goede kleren' aan moest, naar de kerk behoorde te gaan en daarna vaak mee op bezoek 'moest' bij mensen en (voor mijn gevoel) veel te lang in de auto moest zitten daarvoor. Omdat de meeste van mijn vrienden een paar jaar later nooit iets wilden gaan doen maar meestal bij de ouders van hun vriendje of vriendinnetje hand in hand op de bank zaten, in de hoop dat het niet opviel als ze later die avond 'even een stukje gingen wandelen'. Omdat alle mannelijke personen om je heen opeens iets met sport hadden op die dag en zelfs op de radio iemand constant iets zat te tetteren over 'foebal', wielrennen of binnenvliegende duiven... Omdat zelfs televisieprogramma's anders waren, stichtelijker, en je opeens midden op de dag 'warm' moest eten, het goede servies uit de kast werd gehaald en dat witte tafelkleed waarop je niet mocht knoeien in plaats van de placemats, met daarop in vijf talen 'eet smakelijk' of een lachende paprika...
Omdat veel dingen gewoon dicht waren in de oostelijke mijnstreek en bussen en treinen opeens andere rijtijden hadden waardoor je uren langer onderweg was naar je kamer in de stad waar je studeerde. De dagen waren zo langzaam, voorspelbaar, stil en vooral saai...oneindig, dodelijk saai. Dit had kennelijk zo'n impact op mij dat ik nog steeds elke zondagmorgen als ik wakker wordt meteen denk: ...kak... het is zondag.

No comments: